dinsdag 9 oktober 2007

Novel 2 Thomas, Pied Piper

Pied Piper

by Nevil Shute

1. Beschrijvingsopdracht.
a. Complete titelbeschrijving.
Nevil Shute, Pied Piper, Heinemann Educational Books, London 1942 (16e druk)
b. Korte motivatie van de boekkeuze.
Ik heb dit boek gekozen omdat ik geboeid werd door het inleidende stukje. Dit sprak mij erg aan omdat het over de Tweede Wereldoorlog ging. Vaak zijn dit soort boeken wel mooi om te lezen en daarbij ook nog eens goed leesbaar.
c. Korte weergave van de inhoud.
Het verhaal is opgebouwd uit twee verhaallijnen. De eerste verhaallijn gaat over een gesprek tussen de ikpersoon en John Sidney Howard. De tweede verhaallijn is de reis/overlevingstocht van Howard in Frankrijk. De belangrijkste persoon in het boek is Howard. Howard is een oude man die op vakantie gaat naar Frankrijk, omdat hij daar de omgeving zo mooi vindt. Hij heeft toch niets te doen in Engeland, want zijn dochter woont in Amerika en zijn zoon is omgekomen in de oorlog. En hij is zelf te oud om mee te vechten in de oorlog. Waar Howard logeert, logeren ook een vrouw met haar kinderen. Omdat de oorlog ook in Frankrijk uit breekt, neemt Howard de kinderen mee naar Engeland. Hun reis verloopt niet zonder problemen. Onderweg komen er ook nog een paar kinderen bij, omdat ze wezen zijn of omdat ze ook iemand in Engeland hebben wonen waar ze naar toe kunnen gaan. Nicole reist ook een stuk met hun mee, omdat ze mensen kent die hun naar Engeland kunnen brengen. Ze kan dan ook op de kinderen letten, zodat het voor Howard minder zwaar wordt. Ze kan dan tijdens de reis ook met Howard praten over zijn overleden zoon John, want Nicole zou na de oorlog met John gaan trouwen. De belangrijkste gebeurtenissen zijn dan als volgt. Howard is dus op vakantie in Frankrijk. Omdat de oorlog dreigt uit te breken wil Howard terug naar Engeland. Er wordt aan hem gevraagd of hij 2 kinderen mee naar Engeland wil nemen, omdat het daar waarschijnlijk veiliger is voor hun. Hij doet dit en onderweg komt hij nog 3 kinderen tegen die hij meeneemt. Hun reis verloopt niet zonder problemen. Ze moeten verschillende keren door steden die zijn bezet door de Duitsers. Ze moeten dus de gehele reis zorgen dat ze niet ontdekt worden. Nicole helpt hun ook nog op hun reis naar Engeland. Uiteindelijk bereiken ze Engeland veilig en wel mede mogelijk gemaakt door de hulp van een Duitse officier. Het verhaal speelt zich af in Frankrijk en een paar kleine stukjes in Engeland.

2. Verdiepingsopdracht.
a. Welke verwachtingen had je voor je het boek ging lezen?
Voordat ik het boek ging lezen dat ik wel dat het een aardig boek zou zijn. Dit gevoel kreeg ik omdat ik wist dat het over de Tweede Wereldoorlog zou gaan. Dit onderwerp interesseert mij wel en daarom heb ik het boek ook gekozen. Deze verwachtingen kreeg ik door het inleidende stukje en het landkaartje in het begin van het boek. Ook dacht ik dat het boek veel over de oorlog zelf zou gaan.
b. Welke verwachtingen zijn uitgekomen en welke niet?
Mijn verwachtingen dat het boek over de Tweede Wereldoorlog zou gaan klopten helemaal. Het ging over de problemen die zo’n oorlog met zich mee brengt. Alleen mijn verwachting dat het veel over de oorlog zelf zou gaan en alle historie erbij is niet uitgekomen. Het ging eigenlijk alleen over de problemen van Howard en de kinderen en de rest van de oorlog werd bijna niet belicht.
c. Waar speelt het verhaal en wat is functie van de ruimte?
Het verhaal speelt zich af in Frankrijk. Eerst in de Alpen en daarna gewoon op het platteland en de stad. In de Alpen heb je echt het gevoel dat alles goed is en dat er niks kan gebeuren. Het is een heel relaxte sfeer. Op het platteland en vooral in de steden heb toch al het gevoel dat er iets niet goed is. Iedereen doet heel gehaast en hoe verder ze komen hoe meer Duitsers er zijn. Dit is niet echt bevorderlijk voor een ontspannen sfeer.
d. Geef aan wat volgens jou de thematiek van het verhaal is.
Naar mijn interpretatie is de thematiek van dit boek het in veiligheid brengen van kinderen tijdens een oorlog. Ik ben tot deze conclusie gekomen omdat Howard op zijn reis veel kinderen meeneemt en hun dan een veilig thuis wil geven in Engeland of Amerika. In het begin van het verhaal neemt hij de kinderen mee die samen met hem in de Alpen waren. Daarna neemt hij onderweg enkele andere kinderen mee die ze tegen komen. Deze kinderen hebben hun ouders verloren en zijn dus vanaf dat moment op Howard aangewezen. Hij zorgt ervoor dat ze in veiligheid komen.
e. Beschrijf de twee fasen van betekenistoekenning en geef aan wat de verhaallaag en wat de betekenislaag van het verhaal is.
Het thema van het boek is het in veiligheid brengen van kinderen tijdens de oorlog. Dit vond ik de beste omschrijving van het boek met zijn onderwerp. Met de betekenislaag bedoelen we de laag die verwijst naar de betekenis van een tekst. Deze laag wordt afgeleid van de gebeurtenissen, passages en relevante tekstelementen uit de verhaallaag. Ik heb dit allemaal al verteld in het antwoord op vraag 2d.

3. Evaluatie.
a. Geef in het kort je beargumenteerde eindoordeel over het boek.
Ik vond het boek op sommige momenten toch wel erg spannend, omdat je dan niet weet hoe het met ze gaat aflopen. Dit was bijvoorbeeld op het moment dat ze gebombardeerd werden en toen ze bij de Duitse officier waren. Op dit soort momenten weet je niet waar ze aan toe zijn. Ook vond ik het boek niet al te moeilijk. Ik kon het redelijk gemakkelijk lezen en er stonden geen moeilijke woorden in waarover ik me kon struikelen. Af en toe waren er dingen in het Duits of Frans gezegd maar daarvoor stond achterin een woordenlijst. Ik vond het boek ook leerzaam omdat ik door kreeg dat als je zo oud bent als Howard kun je nog veel dingen doen voor de maatschappij. Dit zou ik dan later ook nog wel willen doen.
b. Geef in het kort je oordeel over het uitvoeren van de verdiepingsopdracht.
Ik vond het maken van de verdiepingsopdracht wel mee vallen qua moeilijkheid. De enigste problemen had ik bij de laatste vraag. Ik moest daar eerst heel goed nadenken wat ze nou bedoelden en daarna is het wel gelukt om deze vraag te maken.
c. Beschrijf wat je moeilijk, verwarrend of onduidelijk vond aan de verdieping.
Ik vond dus de laatste vraag van de verdiepingsopdracht wel wat lastiger. Dit kwam doordat de vraag een beetje moeilijk gesteld was. Uiteindelijk ben ik er toch uitgekomen door hulp van medeleerlingen.
d. Recensie.
Ik nomineer dit boek voor de literatuurprijs op school omdat het een heel spannend boek is, en je toch moeilijk kunt stoppen met lezen omdat je gewoon wilt weten hoe het afloopt. Het boek is ook voor de meeste mensen wel te lezen, want er staan niet echt moeilijke woorden in en het verhaal is goed te begrijpen. Het boek spreekt mij ook erg aan omdat je er echt ingezogen wordt en omdat ik boeken over de oorlog sowieso erg interessant vind. Het boek brengt ook wel iets belangrijks naar voren: het in veiligheid brengen van je kinderen, en dus je toekomst.
Ik ben daarom ook van mening dat dit boek voor iedereen wel interessant is om te lezen. Het is sowieso ook knap van schrijver hoe hij de drama en de spanning heeft kunnen combineren. Het heeft een heel algemeen onderwerp en het gaat ook vooral om het overleven, en daar gaat het leven uiteindelijk ook om. Het boek leest ook heel erg comfortabel en het natuurlijk ook wel mooi dat het verhaal goed afloopt. Om deze redenen vind ik dat dit boek de literatuurprijs van onze school verdient.

Thomas van der Sanden, 5va

Geen opmerkingen: